Dag 13: Yellowstone national park

27 juli 2018 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

De dag begon koud, kouder dan we gewend waren deze vakantie, maar al snel brak de zon door en werd het heerlijk.
Na het ontbijt wachtte ons een zeer bijzondere en mooie bus tour op genaamd ' the circle of fire'. Hierbij gingen we het Zuidelijke gedeelte, onder begeleiding van een enthousiaste gids genaamd Jeff. We stapte in een grote bus en begonnen aan de dag.
Jeff was een enorm vriendelijke en rustige man, die echr genoot van het werk dat hij had! Hij vertelde letterlijk alles wat hij wist over het park, de bomen, de dieren, waar we nog allemaal naar toe moeten gaan ( als we dat zouden doen, komen we volgend jaar pas thuis ) en vertelde ook graag over leuke eetgelegenheden en andere onderwerpen. Hij was erg rustig en praatte heel duidelijk, zo hebben we een paar keer rustig voorbij horen komen " on the right, an elk or a bizon, nope its an elk", en iedereen in de bus hysterisch de camera erbij pakken en foto's schieten voor het leven. Helaas bleef het bij de mooie en bijzondere elken en bizons en geen beren voor ons.
De eerste stop was de West Thumb Geyser basin. Dit waren weer bijzondere warme pools en geysers. De pools waren enorm warm, zoals ze allemaal zijn en stonken wederom naar verotte eieren. Maar dat maakte het bijzondere uitzicht niet minder. De o zo blauwe pools waren weer bijzonder, zo verleidelijk om er een heerlijke duik in te nemen! Helaas zouden we dat niet kunnen overleven. We liepen over het pad, langs het grote meer in Yellowstone, waar zelfs onder water geysers zate. Echt bizar! Na de mooie ronde te hebben gemaakt langs het tropisch lijkende water stapten we weer de bus in en vervolgde onze reis , met mooie verhalen over de verschillende pools die er zijn, de bomen en bosbranden.
De 2e stop was bij het bekende 'old faithful. Hier zou de grote geyser in het geyserpark tot ontploffing komen rond 12:47. Gelukkig zaten wij er al eerder en voorbereid, want hij had geen zin meer om te wachten en het spektakel stuk begon om 12:32! Meters hoge verhit water spoot de lucht in. Veel stoom kwam vrij en het was een bijzonder gezicht een geyser te zien uitbarsten. Het spektakel duurde zo'n 2 minuten, en toen was het weer rustig. We liepen wat door het park verder heen, en opeens had en andere geyser er zin in wat van zich te laten zien. Ditmaal was het bijzonder dat we erbij waren, want deze geyser is zeer onvoorspelbaar en daarom bijzonder dat wij het toevallig gezien hebben.
Na de bijzondere beleving stapten we weer de bus in, om meer moois van Yellowstone te zien.

We zijn naar de Lower Geyser basin gereden, waar volgens jeff alle 4 de verschillede elementen te zien zijn! Geysers, Mudpools, hot springs en funerols. Allemaal kwamen ze bij elkaar. De mudpots waren het smerigst, deze vieze moderpoel zag er met zijn blubbende blubber onsmakelijk uit. De andere pools waren weer net zo bijzonder als de andere die we al gezien hadde, wat ons blijft verwondere. Het geluk spoot ons toe, omdat er onverwachts nog een geyser te bewonderen was langs dit pad, wat we eigenlijk niet wisten. De warme stoom en druppels vlogen om de oren, net als de geur. Na deze wandeling langs de pools en geysers, keerden we terug naar de bus en vervolgden onze reis, met enige donkere wolken om ons heen.

We stoppen kort bij de Brink of the Upper falls. Hier was op een heel tof punt te zien hoe met veel geweld het water van de Yellowstone river naar beneden komt! Enorm indrukwekkend en gaaf om te zien.
Hierna rijden we door naar de Grand Canyon of the Yellowstone, hier zou een vergelijken moeten zijn met de kleinere versie can de Grand Canyon. Als een van de weinige stapte we uit de bus en trotseerden we de regen die er op dat moment de plaats had ingenomen van de zon. En dat was het zeker waard! Een super mooi uitzicht beloonde ons heldhaftige gedrag om door de regen te gaan en we zagen een kleine vergelijking, niet helemaal de grand canyon natuurlijk, maar het was erg indrukwekkend! Van grote hoogte hadden we prachtig uitzicht op de naar beneden denderende rivier van Yellowstone waar we eerder waren. Een pracht plaatje.
Eenmaal het droog werd, kwamen alle chinezen uit hun grote bussen gekropen en liepen, hoe vervelend ze waren, als een mieren bende naar het uitzicht punt, waarna wij snel onze bus in vluchtte. Gelukkig ontkwam Isa net aan een rondzwaaiende selfiestick van de spleetoogjes!
Dit was het einde van een fantastische dag. Zoveel gezien en beleefd, dit mocht van mij nog dagen door gaan. Maar aan alles komt een eind, en ook helaas aan het bezoek aan Yellowstone. En dat zonder beren te hebben gezien, want nee helaas, die hadden geen trek in die speurende Hollanders. De goede conclusie die daaruit te trekken is: over een paar jaar maar weer terug dan om de beren wél te zien!