Dag 17: The Arches, Moab

31 juli 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Rond 8 uur in de ochtend vertrekken we vanaf onze bijzondere camping plaats tussen de mooie rode rotsblokken en omgeving. Het was al erg warm en hadden ons voorbereid op flinke hitte.
Vandaag was de dag dat we naar de enige echte Arches gingen, het beeld van de staat Utah. De eerste Arch was de Delicate Arch, de bekende arch dus van de staat Utah, die op elk kenteken staat van een auto uit Utah. We moesten een korte wandeling maken naar deze arch, al konden we niet dichtbij komen aangezien die wandeling ruim 5km was en ook nog eens voor gevorderde, aangezien de hitte was dit voor ons geen goed idee. Maar we hebben hier wel hele mooie foto's kunnen schieten en van het uitzicht op de arch genoten. Daarna reden we verder naar de 2e wandelin, die uit twee delen bestond. Een wandeling naar de Dubble Arch en een wandeling naar de North Window en de South Window.
De wandeling naar de Dubble arch was weer niet al te moeilijk, iedereen had een flesje water mee, al was die binnen 5 minuten net zo warm als een vers kopje thee. Op deze arch kon je met een flinke inspanning komen. Samen gingen roel, jip en ik steeds dichter bij de arch, over flink gladde en moeilijk beloopbare stenen kwamen we er echt goed onder te staan, wat al indrukwekkend genoeg was, maar er was een ander bijzonder puntje. Je kon namelijk een stuk eigenlijk onbeklimbare wand beklimmen en dan zou er een prachtig uitzicht moeten zijn, op een rotsblokken muur van ongeveer 70cm breedt. Ik wilde dit heel graag zien en waagde een poging. Met toch wel enige spanning beklom ik dit lastige stukje en aangekomen op het smalle muurtje, realiserend door naar beneden te kijken dat er een afgrond was van minimaal 30 meter, zag ik een enorm gaaf uitzicht. Kilometers ver kon je kijken over het bijzondere landschap, een uniek uitzicht die denk ik maar weinig mensen zien. Verder was de double arch erg mooi, het spreekt voorzich dat er dus twee arches achter elkaar waren en dit gaf een mooi gezicht.
We vervolgde onze wandeling naar de north en south windows ietsje verder op. Ook deze arches waren erg mooi om te zien en ook hier zijn we evn op geklommen, gelukkig was deze een stuk makkelijker te beklimmen dan de andere. Na het bekijken van de indrukwekkende arches, waarvan je t idee hebt die kan bij elke nies of kuch instorten, gingen we vermoeid door de hitte en al terug naar de camper om de reis te vervolgen.
We reden naar Death Horse state park, waar een uitermate bijzonder uitzicht ons opwachtte. Mijlen ver kon je hier over de canyons en Colorado river kijken. Dat was een van de beste uitzichten die we tot dan toe gehad hadden. In de brandende zon was te zien hoe bijzonder mooi het landschap gevormd is door vroegere wateren, waardoor deze canyons gevormd zijn.
We reden nog even door naar een ander plekje om ook hier met een andere view van het uitzicht te genieten, om vervolgens terug te rijden naar het visitor center en hier met het mooie uitzicht te lunchen. Dit was uiteraard een van de meest speciale plekken om te lunchen deze reis.
De bedoeling was om na deze trip door te rijden naar Canyonlands, en hier nog een wandelingetje te maken. Maar door de flinke hitte en vermoeidheid besloten we dit te skippen. Het was namelijk zo rond de 40-42 graden.
We reden een uurtje naar Moab en kwamen op onze camping aan. Met deze temperaturen is het niet moeilijk te raden wat er besloten werd om vervolgens te doen. Juist ja, zwemmen, zwemmen en nog veel meer zwemmen.
Na het zwemmen hebben we nog even gekeken bij de naast gelegen aamerican footbal college waar ze aan het trainen waren, hebben eten gehaald bij de Mac Donalds en hebben de avond afgesloten met wederom spelletjes. Helaas koelde het niet echt af en bleef het behoorlijk warm. Morgen hebben we een rustdag!