Dag 10: Craters of the moon

24 juli 2018 - Craters of the Moon National Monument & Preserve, Verenigde Staten

Heerlijk in het zonnetje begonnen we onze nieuwe dag. We zouden vandaag weer een lang stuk gaan rijden, maar met een bijzondere tussenstop; the craters of the moon.
Na ongeveer 4 uur rijdenen het maken van een tussen stop, omdat roel grote zwarte beestjes over de weg zag lopen en uiteraard op het punt waar we stopten de beesten verdwenen waren van de aardbodem, kwamen we in het bijzondere gebied terecht van vulkanen.
Aller eerst zagen we langs de weg grote overblijfselen van de uitbarsting van de vulkaan zo'n 2000 jaar geleden. Dit was op dat moment al een indrukwekkend en gek gezicht, wetend dat het lava is/geweest is.

We stopten bij een museum van the craters of the moon. In dit museum was voornamelijk de uitleg hoe de uitbarsting is gebeurt en wat de verschillen in de lava gesteenten in hielden. Zo is er een verschil in het robuuste gesteente van de lava, en het soort waarin je de vloei lijn van de lava nog kon zien. Ook legden ze uit over het begrip 'the cone', wat eigenlijk de laatste beweging van de lava, via een soort opengebarste heuvel, naar buiten schiet.

We reden nog een aantal minuten door, om de eerste wandeling te maken door het zeer bijzondere landschap. Eenmal uitgestapt en weer kennis gemaakt te hebben met de flinke hitte die er was, bewandelden we een pad dwars door en over de craters en het gebied met gestolde lava. Dit was echt vet! Het leek inderdaad of je op de maan liep, alle ondergrond en omgeving was zwart, en er waren zo hier en daar heuveld van opgehoopte lava of een cone. Eenmaal lopend door het gebied, zag je snel de verschillen tussen de stroming van de lava en de robuuste blokken, wat een bijzonder contrast gaf.

Na de eerste wandeling, zijn we door gereden voor wandeling 2. Deze wandeling ging door een wat ouder gebied waar langer geleden een uitbarsting is geweest. Hierdoor hadden op veel plekken de plantjes weer nieuw leven gevonden. Ook dit was een mooie wandeling door een mooi gebied. Uiteraard keken we ook goed uit naar de slangen die er zouden kunnen leven in het gebied, want dat zou toch wel vet zijn om er eentje te zien! Helaas geen slangen gezien, maar als troost kwam er op het einde toch een roofvogel over vliegen.

Na deze wandeling was het tijd voor de lunch, en ohnee zeker niet buiten. Er was namelijk een probleem, WESPEN! Voor iedereen was het geen optie in de hitte, omringd door wespen van het formaat pinda en groter, buiten te lunchen. Dus werd er voor gekozen snel in de camper te eten en door te rijden naar de laatste wandeling.

De laatste korte wandeling bestond uit het bekijken van 2 verschillende 'cones'. Deze waren bijzonder dan de andere, want hier kon je duidelijk in kijken, wat vooral bij de 2e cone het geval was. Hier kon je meters naar beneden kijken, met het beeld in je hoofd dat hier jaren geleden lava uit is gekomen en dit landschap heeft gevormd zoals het nu is!

Na dit bijzondere avontuur zijn we nog 20 minuten doorgereden naar de volgende camping. Hier hebben we onszelf geïnstalleerd en in het koude zwembad gedoken. We hebben lekker gegeten en de avond gespendeerd aan spelletjes en gezellig met zijn allen verhalen vertellen.
Morgen gaan we weer een lange zit maken, en rijden we naar het eerste punt van yellowstone. Met enigzins lichte spanning bij sommige voor het bezoek van beren, gaan we ons opmaken voor een mooi nieuw bijzonder avontuur daar.